Breaking the news: Baby on board

Pyha… de sidste dage har været en anelse hektiske, så jeg har slet ikke fået opdateret bloggen om Italien-turen, og hvordan min søster og svoger tog i mod nyheden, om at skulle være moster og onkel. But here it goes 🙂

Italien var skøn! Fantastisk vejr og lige dele oplevelser og afslapning med sene aftener på altanen. Huset, vi boede i, ligger helt ned til Comosøens bred i en lille by ved navn Pognana Lario. Vi ankom sent fredag aften og begav os ned af de cirka 600 trappetrin, der er fra vejen og ned til huset. Efter en hel dags rejse, var det skønt at kunne sætte sig ned på altanen og bare tage synet af bjergenes mørke silhuetter der omkranser søens sorte vand, der bliver brudt af lysene fra de mange huse langs bredderne den kulsorte sø. Mens vi mere eller mindre i stilhed indtog et par indkøbte sandwiches, iagttog vi alle, hvordan søens sorte vand brydes af lysene fra de mange huse langs bredderne.

como_1
Udsigt fra huset i Pognana Lario

Da min nieces begejstring over at være ankommet i Italien, havde lagt sig, blev hun lagt  i seng, og J og jeg kunne endelig fortælle den gode nyhed. Jeg ved ikke, hvad jeg havde forventet på forhånd. Jeg var, som du måske har læst i mit sidste indlæg, noget nervøs over at fortælle om graviditeten. Mest af alt fordi jeg er nervøs for, om vores familier tænker, det er for hurtigt eller ikke velovervejet nok. Kun J og jeg ved jo, hvor uendeligt mange timer, vi har brugt for at overveje “projekt baby”. Og vi er jo selvfølgelig de eneste der kender ordlyden af de tanker, drømme, overvejelser og løfter, vi har givet hinanden. Derfor var jeg nervøs for, hvordan min søster og svoger ville tage det (og hvordan J’s og mine forældre kommer til at tage nyheden).

Min nervøsitet blev dog gjort til skamme. Der var ikke andet end glæde og begejstring at spore hos både min søster og min svoger. Og hvor var det en lettelse, at de vidste det, når nu vi skulle gå op og ned ad hinanden de næste fire dage. Der er ligesom nogle hensyn, folk omkring en kan tage, når de ved, man er gravid. Samtidig var der selvfølgelig også en masse gode tips og råd at hente hos både min søster og svoger. Blandt andet var min søster jo naturligvis på forkant med, hvad vi to preggos må få at spise, og hvad vi skal holde os fra. Det er ikke så ligetil at omsætte Sundhedsstyrelsens anbefalinger til konkrete madvarer, så jeg var virkelig taknemmelig for at have min søster ved min side på ferien.

Udover at jeg virkelig ser frem til at min søster og jeg kan følges ad i graviditeten, så glæder jeg mig også nu til at fortælle de gode nyheder til resten af familien (ikke mere nervøsitet her!) 😊

Nok babysnak – hvordan var Italien?

Italien var som sagt helt fantastisk. Den første dag stod vi op i ro og mag og fik morgenmad på altanen; blødkogte æg, youghurt, friskbagt brød fra den lokale bager med lækre italienske oste. Et rigtigt feriemåltid. Efter morgenmaden trissede vi om hjørnet på huset, hvor der er et lille færgeleje. Herfra tog vi en smuk færgetur til byen Bellagio, der er kendt som La Perla del Lago (Comosøens perle). Byen er meget karakteristisk med sine hundrede år gamle bygninger og brostensbelagte trapper og gader. Her gik vi en  tur rundt i byen og sluttede af med en klassisk italiensk frokost (læs: pasta, pasta og mere pasta). Sidst på eftermiddagen var vi tilbage i huset, hvor den stod på hjemmelavet aftensmad på altanen (selvfølgelig).

Næste dag forløb om muligt endnu mere stille og roligt end den første. Efter morgenmaden klargjorde vi Den Røde Baron, som er husets (røde) gummibåd og satte kursen mod den lille by Torno. Målet med vores lille Torno-ekspedition var at sætte tænderne i nogle af de bedste pizzaer, man kan få ved Comosøen (hvis du spørger mig). Ved den lille havn, som er byens centrum, under et tag af grønne blade, ligger Bar Italia – og her, får du lækre pizzaer i skønne omgivelser.

Torno
Torno: Bar Italia

Den sidste dag, hvor vi skulle flyve hjem om aftenen, brugte vi i byen, der har lagt navn til søen: Como. Der bliv tid til en tur på legepladsen, endnu en lækkert frokost og lidt shopping inden turen gik til Malpensa lufthavnen. Como er en utrolig hyggelig by med mange fine og spændende butikker, et væld af spisesteder og en rigtig flot havnepromenade.

Comosøen og de mange små charmerende byer omkring søen er bestemt et besøg værd. Jeg har før været med min søster på en forlænget weekend til Pognana Lario, men har også tilbragt en uges sommerferie ved den fantastiske sø. Min søster og svoger tilbringer ofte hele deres sommerferie i det lille hus ved søens bred. Der er som udgangspunkt skønt vejr allerede fra marts/april og frem til september/oktober, så om det er en sommerferie eller en weekend get away du måske overvejer at stikke afsted på, synes jeg virkelig du skal overveje en tur til Lago di Como ❤️